Zakelijk bloggen: hoe doe je dat?

blog
Veel bedrijven zijn zich nog niet bewust van de voordelen van een blog. Een zakelijk blog heb je voor een commercieel doel. Je wilt uiteindelijk omzet maken door klanten te trekken. Klanten kiezen voor een product of dienst als deze van goede kwaliteit is.

Bloggen is kennis delen

Je kunt je expertise aan de klant tonen door gratis kennis op je blog te delen. Maak geen reclame voor je product, maar geef leerzame informatie uit je vakgebied. Geef oplossingen voor problemen van je klant, help ze, beantwoord vragen en geef tips. Laat zien dat je de expert bent. Je klanten gaan ook zien dat jij kennis en ervaring hebt en dat je boven je vakgenoten uitsteekt. Ben je bijvoorbeeld personal trainer dan blog je over een gezonde levensstijl, voeding en de ideale training.

Waarover ga je bloggen?

Er zijn talloze onderwerpen over jouw vakgebied. Je kunt interviews delen, video’s, je eigen ervaringen of tips geven. Hieronder lees je een aantal tips:

Tip 1: Je vakgebied afbakenen.

Waarover schrijf je het liefst? Schrijf als marketingspecialist bijvoorbeeld alleen over online marketing of social media. Zo richt je je op een doelgroep en krijg je eerder een vaste groep volgers.

Tip 2: Wek interesse door informatie te geven.

Verwijs niet direct naar je producten. Lezers zitten niet te wachten op promotionele teksten. Ze willen geholpen worden. Waar let je op bij de aankoop van het product? Hoe gebruik je het optimaal? Verkoop je bijvoorbeeld kampeerproducten, geef dan een lijst wat ze allemaal mee moeten nemen of waar ze op moeten letten bij de aankoop van een tent.

Tip 3: Luister naar klanten

Wat willen zij weten? Welke vragen hebben ze? Schrijf erover.

Tip 4: Waarover schrijven anderen in je vakgebied?

Doe inspiratie op en schrijf het op in je eigen woorden.

Tip 5: Notitieboekje

Ik heb er altijd één bij me. De beste ideeën komen meestal niet achter de werktafel. Schrijf je ideeën daarom meteen op als er een binnenschiet.

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren voor het (her)starten van een blog. Heb je nog vragen? Twitter @marketingtekst of mail dan!

Comments are closed.