Hoe verleidt Social Deal websitebezoekers met neuromarketing?

online overtuigen
online overtuigen

Elke dag biedt Social Deal een unieke deal aan met meer dan 50% korting. Aan deze deals zit een tijdslimiet verbonden. Kopen is genieten en laten lopen is missen. Van tevoren weten bezoekers niet waarnaar ze op zoek zijn en dat ze de deal willen hebben. Toch keren bezoekers dagelijks terug om de nieuwe deal te zien en te kopen. Hoe verleidt Social Deal bezoekers dan tot aankoop? Social Deal creëert een koopbehoefte. Met deze drie technieken uit de neuromarketing beïnvloeden zij websitebezoekers op een succesvolle manier.

1. Schaarste

Schaarste is een krachtige beïnvloedingsstrategie die de twijfelende bezoeker over de streep trekt. We vinden een product of dienst aantrekkelijker en willen het eerder hebben als ze schaars zijn. Ons onbewuste brein wil namelijk risico’s en onzekerheid vermijden. Daarin is de angst voor mogelijk verlies van grote invloed in de besluitvorming. Het verliezen van € 100 doet namelijk meer pijn dan het winnen van € 100 oplevert. Daarom weerstaan we schaarse producten moeilijker.

Social Deal creëert schaarste. Door de tijdslimiet die er verbonden is aan de deal moet je snel in actie komen. Social Deal speelt hiermee in op de angst voor verlies. De aftellende klok vergroot de urgentie. Ook motiveert het bezoekers om terug te keren, want elke dag vinden ze er weer een nieuwe deal. Mensen zijn bang dat ze een goede deal missen.

De exclusiviteit van de deal

De schaarste wordt nog eens extra benadrukt door de exclusiviteit van de deal. Doordat het producten zijn waar we niet lang over na hoeven te denken, gaan we gemakkelijker over tot aankoop. Dit maakt een deal extra interessant voor bezoekers. Beïnvloedingstrategieën die ingezet worden om de exclusiviteit te benadrukken zijn:

– De deal is alleen verkrijgbaar op de website van Social Deal.
– De hoeveelheid korting van meer dan 50% brengen ze duidelijk in beeld.
– De ‘normale’ prijs zie je, wat laat zien hoeveel je wel niet bespaart.
– Aan een deal is een tijdslimiet gekoppeld in de vorm van een aftellende klok.

Je weet: als je nu niet koopt, vis je achter het net. Met deze beïnvloedingsstrategieën trigger, activeer en stimuleer je bezoekers om tot aankoop over te gaan.

2. Onzekerheid en risico wegnemen

Het werd al eerder gezegd: bezoekers willen risico en onzekerheid vermijden. Social Deal speelt hierop in door specifieke woorden te gebruiken, de klantenservice en het aantal dat verkocht is te laten zien.

Specifieke woorden

Kijk je naar de deals van een plaats, dan zie je eerst twee deals. Daaronder vind je andere deals met als titel ‘Op de valreep.’ Ze benadrukken het risico dat je neemt: als je nu niet koopt, mis je de deal.

Social Deal - op de valreep

In het menu staan de ‘Gemiste deals’; je ziet hier een overzicht van de deals die je hebt laten lopen. Om te voorkomen dat je nog meer deals mist zie je daaronder de deals ‘op de valreep’ die je nog wel kunt behalen.

Verder zie je het in het menu ‘Mijn vouchers’ staan. Dit geeft het gevoel dat de deal al van jou is. Het geeft een soort bevestiging.

Voordat je tot aankoop overgaat, ga je misschien twijfelen. Is dit wel een deal die ik wil? Wanneer je een deal aan het bekijken bent, zie je een opvallende call to action button met de tekst ‘Koop nu’. Dit geeft je net het laatste zetje om tot aankoop over te gaan. Door gebiedende wijs te gebruiken geef je de klant de bevestiging die hij zoekt.

Klantenservice

Het kopje ‘klantenservice’ en het telefoonnummer bovenaan de site nemen ook een stukje onzekerheid weg. Bij vragen weten ze dat ze snel contact kunnen opnemen.

Aantal verkocht

Je ziet hoeveel anderen dezelfde keuze hebben gemaakt. Hiermee worden klanten overtuigd dat het een goede keus is om te kopen.

3. Wat andere mensen doen, wil ik ook

Volgens Cialdini zijn mensen sterk beïnvloedbaar door hun sociale omgeving. We willen graag de mening van anderen weten. Door te laten zien hoe vaak het product verkocht is, prikkel je de bezoeker om dit ook te doen. Daarnaast dragen foto’s van mensen en social media hier ook aan bij.

Mooie plaatjes van mensen

Mensen kijken het liefst naar andere mensen. Op Social Deal zie je veel afbeeldingen van mensen die genieten, ontspanning en gezelligheid laten zien. Het tonen van mensen werkt om te connecten met de websitebezoeker. De bezoeker voelt de beleving en wil dit ook. Dit prikkelt, activeert en motiveert bezoekers om tot aankoop over te gaan.

Social Media

content

Social Deal hecht veel waarde aan Social Media. Steeds meer vrienden op Facebook liken Social Deal. Op de website zie je dan ook direct de vrienden die Social Deal ook geliket hebben. Social Deal weet dat mensen veel waarde hechten aan de mening van vrienden. Daarom kun je ambassadeur worden. Je kunt je vrienden via Social Media op de hoogte brengen van een deal waarmee je gelijk € 5 saldo ontvangt. Ook wanneer je drie vrienden overtuigt om de deal ook te kopen, krijg je jouw deal gratis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *