Hoe overtuig je potentiële klanten op jouw website?

overtuigen-met-je-website
Ga het eens bij jezelf na. Je bent op zoek naar een cadeautje voor een vriend. Wil je dan alleen informatie of wil je overtuigd worden? Je denkt waarschijnlijk dat je informatie wilt, maar dit is niet helemaal waar. Veel websites denken zo. Ze geven alleen informatie en denken dat de klant vanzelf wel iets koopt. Dit is niet waar, want de klant wil overtuigd worden.

Als een potentiële klant je website bezoekt, dan is hij er niet voor niks. De klant heeft een aankoopintentie. De klant wil een cadeautje, overweegt jouw site en wil overtuigd worden. Krijgt de klant geen bevestiging, dan is hij teleurgesteld en verlaat hij je website en komt hij niet snel weer terug.

Hoe scoor je met jouw website?

knalrode-kever

1. Schrijf beeldende teksten

Beeldend schrijven doe je door specifieke naamwoorden, werkwoorden of bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken. Je kunt het hebben over ‘zwart’ of specifieker ‘inktzwart’. Je kunt het hebben over een ‘auto’ of over ‘een knalrode Kever’. Beeldspraak maakt zichtbaar, verduidelijkt, overtuigt en amuseert. De lezer ziet het voor zich, raakt geïnteresseerd en leest verder. Het is een stimulans om verder te lezen, de lezer voelt zich eerder verbonden en herkent zich, het verhaal blijft beter onthouden en wordt makkelijker doorverteld. Dus wees zo specifiek en concreet mogelijk in je teksten.

hobby-interesses

2. Mensen willen herkenning

Mensen voelen zich eerder aangetrokken tot mensen met dezelfde interesses en achtergronden. Daarom trekken teksten waarin iets van jezelf voorkomt meer aandacht. Zoals bijvoorbeeld het noemen van je leeftijd, woonplaats of hobby’s. Dus vul daarom je biografie altijd in op Twitter of Facebook. Op je website kun je dit doen door mensen niet alleen een aantal sterren te laten geven voor een product. Laat ook hun naam, leeftijd en woonplaats invullen en als ze willen een uitgebreide reactie. Dit roept herkenbaarheid op. Mensen uit dezelfde plaats voelen zich verbonden en nemen het eerder aan.

bestseller

3. Gevoelig voor anderen

Als een product al heel vaak verkocht is, dan wil je het eerder kopen. Als een boek al meer dan 30.000 keer verkocht is, dan wil je het ook lezen. In je tekst kun je de klant overtuigen door te vermelden hoeveel mensen je voor gingen. Ook hechten mensen waarde aan reacties en referenties van anderen. Dit geeft de bevestiging die klanten nodig hebben. Hierdoor weten ze of het een goede aankoop is. Ook als een artikel al vaak is gedeeld op Social Media of een hoog aantal volgers heeft, zijn mensen daar gevoelig voor. Ze willen erbij horen en het ook delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *