Hoe doe je als bedrijf aan contentmarketing?

Herken je dit? Je krijgt geen of weinig bezoekers op je website. Je krijgt wel bezoekers op je website, maar verkoopt niks. Of er zijn teveel concurrenten met hetzelfde verhaal. Je weet niet hoe je je bedrijfsverhaal naar buiten moet brengen. Je wilt aan contentmarketing doen, je bedrijfsverhaal naar buiten brengen maar je weet niet hoe. In deze blog help ik je op weg door de belangrijkste punten van contentmarketing te noemen.

Richt je op de merkbetekenis

Veel bedrijven richten zich op wat ze verkopen en niet op waarom ze het verkopen. Terwijl het waarom-aspect hetgene is waar de klant op zit te wachten: wat levert het mij op? Bezoekers van je website zitten niet te wachten op een verkooppraatje of welkomstwoord. Ze hebben haast en willen snel geholpen worden. Bezoekers willen gelijk weten: wat is dit voor een website? Waarom moet ik op deze website zijn en niet op een andere? Richt je als bedrijf niet op het merkimago, maar op de merkbetekenis. Begin daarom gelijk met het belangrijkste te vertellen.

luister-naar-je-klanten

Luister naar je klant

Je bedrijfsverhaal begint met de reden van oprichting. Ook klantervaringen dragen bij aan je bedrijf of merk. Vraag je klanten waarom ze klant zijn, waarom ze voor jou kiezen. Zo krijg je input voor je ‘brand story’ en voor je online kanalen. Potentiële klanten nemen eerder iets aan van iemand die iets zegt over je bedrijf dan wat jij zegt over jouw bedrijf.

‘Goede contentmarketing zorgt ervoor dat een persoon stopt, leest, denkt en zich anders gedraagt.’

Ook is het een mooie gelegenheid om naar de klant te luisteren: welke vragen hebben ze? Welke problemen hebben ze? Wat willen ze weten? Met boeiende content kun je de klant helpen. Contentmarketing draait om het delen van je expertise. Daar zitten klanten op te wachten en daar hebben ze iets aan. Je helpt ze, ze gaan je herkennen en realiseren zich dat ze je nodig hebben.

Hoe vaker je doelgroep iets interessant over je leest, hoe beter ze je onthouden. Kijk welke online kanalen passen bij jouw bedrijf. Welk type content heb je? Welk medium is daarvoor het meest geschikt? Waar ben je goed in?

investeer-in-de-lange-termijn

Investeer in de lange termijn

Plan ook vooruit met contentmarketing. Welke belangrijke momenten komen eraan? Waarop moeten we inhaken? Creëer content voor de komende weken en maanden en niet alleen voor morgen.

Focus je niet op het aantal likes en maak geen reclame voor je product of diensten. Focus je op hoe je klanten verder helpt. Investeer in de lange termijn. Je wilt mensen in beweging brengen. Met boeiende content houden ze je in de gaten, keren ze terug, gaan ze je volgen, gaan ze je kennis delen en worden ze fan. Mensen raken betrokken en zo bouw je een relatie op.

Contentmarketing is laten zien, boeien en binden

Contentmarketing is laten zien, boeien en binden. Met goede content bind je fans en prospects aan je merk. Het is de manier om (h)erkend te worden. Boeiende content leidt tot meer gesprekken on- en offline. Zo push je jouw aanbod niet, maar komt jouw bedrijf of merk wel onder de aandacht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat