Hoe stimuleer je websitebezoekers tot een aankoop?

stimuleer-je-websitebezoeker-tot-een-aankoop
Als een potentiële klant je website bezoekt dan heeft hij al een aankoopintentie. Hij is op zoek en wil zo snel mogelijk geholpen worden. De 3 vragen die hij heeft zijn: wat is dit voor een website? Wat kan ik hier doen? Waarom moet ik hier zijn en niet op een andere website? Je website moet zo snel mogelijk antwoord geven op deze vragen. Hieronder lees je een aantal tips hoe je je bezoeker stimuleert om over te gaan tot een aankoop.

5 tips voor een aantrekkelijke website

1. Schrijf eenvoudig

Je website moet eenvoudig en gemakkelijk in gebruik zijn. Gebruik daarom eenvoudige taal en pas op met vakjargon. Werk je al jaren bij dit bedrijf? Vraag iemand anders om je teksten door te lezen, want je ziet het zelf vaak niet meer.

Schrijf geen woord te veel en begin gelijk met het belangrijkste te vertellen. Mensen hebben weinig tijd en willen zo snel mogelijk antwoord. Op websites zie je vaak nog een welkomstwoord. Dit is echt overbodig en ik raad aan om dit gelijk van je website af te halen wanneer je dit hebt.

schrijven-is-schrappen-300x210

2. Schrijf in verhaalvorm, beeldend en persoonlijk

Het vertellen van verhalen is al eeuwenoud. Door beeldend je verhaal te vertellen kunnen mensen zich goed een voorstelling maken. Mensen onthouden en begrijpen verhalen beter. Ook vertellen ze het gemakkelijk verder.

Daarnaast is het belangrijk om een tekst persoonlijk te maken. Dit doe je door ‘je’ en ‘jou’ te geb
ruiken. Hierdoor spreek ik je direct aan. Mensen lezen nu eenmaal graag iets over zichzelf. Door je te gebruiken maak ik contact met je en vergroot ik de kans dat jij jezelf herkent.

3. Voeg een call-to-action button toe

Plaats op de homepage call to action buttonseen opvallende button waarin je benoemt wat je klanten gaan doen. Voorbeelden zijn: offerte aanvragen, inschrijven nieuwsbrief of bestellen. Hierdoor weten klanten snel wat ze moeten doen. Het brengt focus, vergroot de kans op doorklikken en het vergroot de gebruiksvriendelijkheid.

4. Neem twijfels weg

Het verlies van € 100 doet meer pijn dan wat het winnen van € 100 oplevert. We hebben over het algemeen een afkeer van verlies. Door de juiste woorden te kiezen kun je de keuze van mensen beïnvloeden. Laat het positieve voordeel zien en neem twijfels weg. Wanneer een bezoeker op het punt staat te kopen kun je de twijfel wegnemen door een kort en krachtig zinnetje te laten zien.

Voorbeelden van bedrijven die de twijfel wegnemen:

  • Albert Heijn zegt ‘bezorgd tot in de keuken’.
  • Dixons heeft ‘gratis thuisbezorgd’ al op de call-to-action button staan. Daaronder staat ‘voor 23.30 besteld, morgen thuisbezorgd’.
  • Bij bol.com zie je gelijk op de homepage in afwijkende kleur staan: ‘gratis verzending vanaf 20 euro, gratis retourneren en 30 dagen bedenktijd.’

5. Gebruik sociale bewijskracht

Je laat je beïnvloeden door het gedrag van anderen. Je kijkt wat anderen ervan vinden en wat anderen doen.Om je klanten te stimuleren een aankoop te doen werkt het om:

rating-300x114
  • je producten in je webshop standaard te rangschikken op ‘best verkocht’.
  • te laten zien hoeveel bezoekers je al voorgingen voor het inschrijven een nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte.
  • de beste deal of meest verkocht te vermelden bij een product.
  • recensies en sterbeoordelingen te laten zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *