Neuromarketing in online marketing

stimuleer-je-websitebezoeker-tot-een-aankoop
Je wilt je online succes vergroten door meer leads of verkopen. Je wilt bezoekers verleiden tot een conversie, zoals een bestelling plaatsen, offerteaanvraag, nieuwsbriefinschrijving of contact opnemen.

Klanten komen op je website omdat ze een aankoop willen doen. Ze verwachten dat jij ze helpt, begrijpt en overtuigt van de beslissing. Een klant wil niet twijfelen, want dat kost veel tijd en energie. Ze zoeken juist gemak en tijdsbesparing. De snelste manier om de klant te helpen beslissen is door je te richten op het onderbewuste.

80% tot 95% van onze beslissingen nemen we met het onbewuste brein. Neuromarketing richt zich op dat onbewuste brein. Online kun je het onderbewuste van de bezoeker beïnvloeden. Veel ondernemers maken de fout uitsluitend rationele en logische informatie te geven. Veel belangrijker is het om je in eerste instantie te richten op gevoel en emotie. Zo prikkel, motiveer en activeer je websitebezoekers.

gevoel-en-emotie

Psychologie in webteksten

Online kun je zowel in het design als in de teksten het onderbewuste van de bezoeker beïnvloeden.  Door je hierop te richten merkt de websitebezoeker niet dat hij onwetend wordt beïnvloed. Dat is de reden waarom neuromarketing zo krachtig is.

je-verkoopt-online-keukenmachines

Hoe pas je neuromarketing toe in je webteksten?

We zijn altijd op zoek naar gemak, comfort en tijdsbesparing. Het is een tijdloos gat waar je altijd op kunt inspelen. Op je website wil je bezoeker zo snel mogelijk geholpen worden. Hij wil begrepen worden en een oplossing vinden voor het probleem.

Stel: je verkoopt online keukenmachines

Als productbeschrijving kun je nu gelijk alle feitjes op gaan noemen:

“Deze keukenmachine beschikt over een sterke 1400 Watt motor en een hittebestendige blenderkom. De kom is van gegoten aluminium en er past 6,7 liter in. Het heeft een instelbare snelheid met momentschakelaar. Bijgevoegd vindt u 4 accessoires.”

Maar beter kun je je richten op gevoel en emotie:

“Kies voor deze multifunctionele keukenmachine die veel werk uit handen neemt. De keukenmachine is zeer geschikt voor het snijden, hakken, kneden, mixen en nog veel meer. Laat de keukenmachine het werk doen terwijl u geniet van het gemak. Bespaar tijd en geniet van het lezen van een boek, een spelletje met je gezin of een uurtje sporten.”

Richt je op emotie en gevoel

De eerste tekst is productgerelateerd. Er staat logische informatie, gericht aan het rationele brein. De klant moet erover nadenken. Dat kost tijd, energie en de twijfel slaat toe.

De tweede tekst speelt in op tijdsbesparing, gemak en plezier. De tekst richt zich op de emotie en het gevoel, het onbewuste brein. Je hoeft niet lang in de keuken te staan, je houdt tijd over voor leuke dingen. Je noemt drie activiteiten die het gevoel geven van ontspanning, gezelligheid en plezier.

ontspanning-gezelligheid-en-plezier

De tekst spreekt tot de verbeelding, lezers zien zichzelf al aan tafel zitten met het gezin of in de sportschool. De informatie is gemakkelijk te verwerken en speelt in op waar het onderbewuste naar op zoek is: plezier. Bezoekers lezen wat ze allemaal met de keukenmachine kunnen doen, maar onderbewust wordt het positieve gevoel van plezier beïnvloed. Je speelt hiermee in op het onbewuste brein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *