Hoe zorg je ervoor dat jouw online teksten passen bij je organisatie?

missie visie doelen
Het begint met een goede online strategie. De communicatie moet passen bij je missie, visie, bedrijfsidentiteit en kernwaarden. Je wilt zowel online als offline met één heldere stem spreken. Je kunt niet op een website een hele andere schrijfstijl hebben dan op je blog of social media. Dit komt de geloofwaardigheid niet ten goede en resulteert uiteindelijk in het verlies van klanten. Hoe zorg je ervoor dat je met één consistente stem spreekt? Dat je boodschap past bij je doelgroep en je doelen? Dat je uitstraling en hoe je over wilt komen past bij jouw bedrijf? In 5 stappen help ik je op weg.

Stap 1: je bedrijfsidentiteit

Wat is je missie en visie? Hoe wil je overkomen? Wat wil je overbrengen? Waar sta je voor? Je werkt vanuit de identiteit van jouw organisatie. Leg die vast in concrete kernwaarden. Zorg ervoor dat je deze kernwaarden voor langere tijd kunt gebruiken, dat ze uniek zijn en staan voor de gehele organisatie.

Stap 2: identificeer je doelgroep

De tweede stap is te kijken naar je doelgroep. Hoe ziet de doelgroep eruit? Wat weten ze al en wat willen ze weten? Wat vinden ze interessant en wat niet? Hoeveel tijd hebben ze om je teksten te lezen? Wordt er vakjargon gebruikt? Praten ze in korte of lange zinnen? Praten ze hip, beeldend, of beknopt?

Stap 3: de perceptie

Wat ik klanten altijd vraag is hoe ze zichzelf zien: bijvoorbeeld professioneel, betrouwbaar of persoonlijk. Je kunt ook aan je klanten vragen hoe zij jou zien. Welke karaktereigenschappen zien ze in jouw product, dienst of de gehele organisatie? Hoe zouden ze jouw bedrijf het best omschrijven? Deze karaktereigenschappen kun je uitwerken naar jouw bedrijf, zie stap 4.

online-communicatie-uitingen1

Stap 4: de positionering

Kies een aantal karaktereigenschappen die je doelgroep het vaakst gekozen heeft. Deze moeten ook passen bij je bedrijfsidentiteit. Als dit niet het geval is, dan moet er dringend iets aan je positionering gedaan worden.

De karaktereigenschappen werk je verder uit. Stel dat klanten kiezen voor ‘betrouwbaar’. Hoe uit zich dat dan binnen je bedrijf? Wat bedoel je er mee? Voor ‘betrouwbaar’ kan het zijn dat je een transparant bedrijf bent, beloftes altijd nakomt, problemen zo snel mogelijk oplost en eerlijk advies geeft. Het uitwerken van de karaktereigenschappen geeft je een goed beeld over je organisatie. Je kunt het als input gebruiken voor je tone of voice.

tone-of-voice

Stap 5: bepaal je tone of voice

Met de antwoorden uit de vorige stappen kun je je tone of voice en schrijfstijl bepalen. Hoe praat je als organisatie met je doelgroep: de stem van je bedrijf. De tone of voice bepaalt de schrijfstijl in al je communicatie-uitingen: je website, social media, blog en brochures. Met een consistente schrijfstijl overtuig je jouw (potentiële) klanten en win je vertrouwen. Je bent duidelijk, helder en draagt één boodschap uit.

Een laatste tip: wees flexibel

Een homepage is vaak veel uitnodigender en een onderliggende pagina kan veel informatiever zijn of een zakelijke insteek hebben. Via de verschillende pagina’s op een website kun je de karaktereigenschappen eventueel opdelen. Op een homepage vertel je als eerste wat je doet en geef je antwoord op de vraag van de klant ‘what’s in it for me?’ De karaktereigenschap ‘betrouwbaar’ kun je zo goed verwerken op deze pagina. Op de pagina ‘over ons’ laat je eerder zien hoe hip, creatief, uniek, serieus of professioneel je bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *