Hoe voorkom je dat de websitebezoeker vroegtijdig wegklikt?

Een prospect is onzeker wanneer hij online op zoek gaat naar een product of dienst. Vooral wanneer hij een website voor de eerste keer bezoekt. Hij wil de juiste aankoop doen en zoekt bevestiging. Om de onzekerheid bij je websitebezoeker weg te nemen, moet je het risico wegnemen. Lees de tips.

Hoe neem je de onzekerheid bij je websitebezoeker weg?

  1. Vertel direct wie je bent en wat je doet

Je websitebezoeker wil zo snel mogelijk antwoord op de vragen:

  • Wat is dit voor een bedrijf?
  • Wat kunnen ze voor mij betekenen?
  • Waarom moet ik op deze website zijn en niet op een andere?’
  • Is het een website die ik kan vertrouwen?

Geef daarom in de inleiding al antwoord op deze vragen. Vraag je daarnaast af welke vragen potentiële klanten hebben als ze een stap nemen op je website. Speel hier op in door antwoord te geven en zo het risico te verminderen.

  1. Geef extra advies

Door aanvullende informatie te geven, kun je de onzekerheid bij je websitebezoekers wegnemen. Bedenk na het lezen van de onderstaande twee praktijkvoorbeelden hoe jij tips en trucs kan geven aan je klanten over je product of dienst.

BCC – kiesadvies en keuzehulp

Ben je op zoek naar een nieuwe wasmachine? Wanneer je op bcc.nl klikt op ‘wasmachine’ dan krijg je gelijk tekstkaders met klantvoordelen benoemd. Ook kun je ‘keuzehulp’ krijgen. Door een aantal vragen te beantwoorden en aanvullende informatie kom je tot een wasmachine die bij jou past.

bcc-kiesadvies

Ook kun je klikken op ‘kiesadvies’. BCC neemt onzekerheid bij je weg door uitgebreid antwoord te geven op de vraag ‘waar moet u op letten als u een wasmachine koopt? Onderaan doet BCC je een aantal beloften om de onzekerheid weg te nemen, zoals het noemen van:

  • zo gemakkelijk mogelijk
  • snel en eenvoudig online
  • het meenemen van uw oude apparaat
  • installatieservice
  • Service Plus Polis voor maximaal 7 jaar garantie

Bijenkorf – maattabel en jeansadvies


bijenkorf-maattabel-damesmode

Stel: Je bent online op zoek naar een nieuwe jeans en je komt uit op de site van de Bijenkorf. Je ziet een mooie jeans alleen twijfel je over de maat en de pasvorm. Hoe neemt de Bijenkorf je onzekerheid weg? Door een maattabel te laten zien zodat je precies weet welke maat je moet hebben. Op de meeste online kledingwinkels vind je wel een maattabel. Alleen gaat Bijenkorf nog een stap verder door ‘Jeansadvies’ te geven. Hier geven ze uitgebreid advies op de vraag ‘welke jeans past bij mijn figuur?’. Daarnaast geven ze onderhoudstips en de topmerken. Dit alles om je onzekerheid weg te nemen.

bijenkorf-jeans-advies
  1. Risico wegnemen tijdens het bestelproces

Ook tijdens het bestelproces kun je een hoop onzekerheid wegnemen. Hoe doe je dit?

  • Laat de stappen van het bestelproces zien. Een websitebezoeker weet waar hij zich bevindt en welke stappen hij nog moet doorlopen voordat de aankoop definitief is. 

    voorbeeld-bestelproces-bijenkorf
  • De eerste stap op Bijenkorf.nl is een call-to-action button met de tekst ‘veilig bestellen’. Dit geeft de bezoeker de bevestiging dat het veilig en betrouwbaar is. 

    call-to-action-button-veilig-bestellen
  • Ook kun je de betrouwbaarheid laten zien door keurmerken en/of een telefoonnummer te vermelden.
  • Door klanten geruststellen met extra informatie wanneer daar behoefte aan is. Bijvoorbeeld door een ‘I’ van informatie te plaatsen met aanvullende kadertekst zoals de Bijenkorf doet:

    voorbeeld-extra-informatie-bijenkorf
  • Door de voordelen te benoemen aangegeven met vinkjes. Hierdoor weet de klant gelijk dat het voordelen zijn.
    bullets-website-
  • Door na de koop een bevestiging te sturen en de klant te bedanken en te complimenteren met zijn aankoop.

Voorkom dat je websitebezoeker vroegtijdig je website verlaat. Neem de onzekerheid weg. Schrijf je website concreet, to-the-point en helder. Verplaats je in de bezoeker en geef geen dubbelzinnige informatie. Voeg deze tips toe en voorkom dat bezoekers wegklikken op je website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *